Javi Oller (Vilafranca del Penedès, 1991) és fotògraf professional. Des de fa un parell d'anys forma part de l'equip de fotografia de la firma de moda Mango. Anteriorment, però, ha col·laborat amb diverses empreses, agències de model i influencers com Dulceida i Jessica Goicoechea, entre altres, fet que l'ha ajudat a avançar en la seva carrera que tot just acaba de començar a despuntar.
Quan vas decidir que volies ser fotògraf?
Des de petit sempre m'ha agradat la tecnologia fins que un dia vaig veure que realment la fotografia m'interessava i la moda també. Quan vaig acabar l'ESO vaig fer un curs formatiu de laboratori d'imatge i després vaig continuar a l'Escola Internacional de Fotografia Grisart on vaig fer un màster de Fotografia publicitària, retrat i moda. I això ho vaig combinar amb postproducció digital a les tardes.
Ja fa uns anys que et dediques a la fotografia de forma professional. Quan vas tenir la sensació d'haver triomfat en allò que volies?
No sé si he arribat encara. Vull més (riu). Però en el moment en què vaig entrar a Mango ja vaig pensar que ja estava en un lloc que m'agradava i on a més m'hi guanyava la vida.
Has tingut ocasió de treballar per influencers com Dulceida. La seva fama t'ha obert portes?
A vegades sí, sobretot en tema publicitari perquè arriba a un públic jove. Però en el món de la moda haig de dir que no perquè no és un personatge de grans marques.
Un amic en comú ens va presentar i em va semblar bé treballar amb ella perquè llavors també volia agafar experiència. Li va agradar la meva feina i temps més tard vaig ser el fotògraf del seu llibre. He treballat amb la Dulceida durant uns quatre anys, però ho he hagut de deixar per incompatibilitat d'horaris amb l’altra feina. Tot i això, encara segueixo fent algunes fotos quan puc.
És complicat ser el fotògraf de persones que mouen tantes masses?
No, perquè saben diferenciar totalment el moment de treballar i el personal.
Actualment, treballes per a Mango. Com és formar part d'una de les principals firmes de moda del país?
Fa dos anys que treballo a la secció de Woman i fins ara estic molt content. Vaig començar com a retocador de dona i després vaig fer el salt com a fotògraf. Cada dia fem sessions fotogràfiques i la postproducció de les imatges perquè entra roba nova diàriament. Pensa que hi ha dues temporades a l’any i cada una té diverses col·leccions.
Des que estic a Mango he hagut de rebutjar diverses ofertes d’altres marques.
Mentre més gran és l'empresa, a vegades menys llibertat tens com a professional. T'has trobat cohibit en alguns moments?
Sí, és cert. Molts cops et diuen que t'has d'adaptar a la marca, però jo penso que si la marca m'ha trucat a mi serà per alguna cosa. Perquè li vol donar un nou enfocament a la marca o volen veure alguna cosa diferent.
Com has aconseguit diferenciar-te de la resta?
Intervenen molt els gustos de cadascú. Només puc dir que sóc molt jove i encara no sé si a dia d'avui tinc una marca. Primer haig de tocar una mica de tot i després ja veuré.
Quins són els teus referents com a fotògraf?
Tinc diversos, però potser destacaria Helmut Newton i David LaChapelle per la seguretat que tenen a l'hora de treballar.
El món de la fotografia és molt ampli i sovint s'identifica amb la vessant més artística. És difícil trobar l'equilibri entre l'obra d'art i l'element publicitari?
La fotografia que sempre m'ha agradat és la comercial. Sé perfectament el que m'agrada i casualment tot és per vendre. De moment, no considero la meva fotografia com una obra d'art per exposar en un museu. No tinc cap projecte personal d'aquest tipus, tot i que no ho descarto.
També et conviden a festes de moda?
Sí, però només vaig a algunes. Hi ha molt de postureo. Al llarg de l'any també faig viatges per cobrir l'obertura d'algunes botigues. Per exemple, la setmana que ve marxo a Portugal i a París acostumo a anar dos cops a l'any.
Sovint escoltem a dir que algunes persones són “fotogèniques”. Després de tants anys d'experiència, creus que aquest fet ve donat per l'actitud o per la fisonomia de la persona?
Per l'actitud totalment. Si tu t'ho creus pots ser fotogènic.
Cada vegada surten més productes anomenats vintage. Entre ells destaquen les càmeres lomogràfiques i les instantànies. Has tingut ocasió de provar-les?
Sí, m'encanta aquest món. Tinc moltes polaroids a casa de moltes èpoques diferents. En el cas de les lomogràfiques no em criden tant l'atenció perquè prefereixo tenir les fotos sense cap efecte i poder-les editar després com jo vulgui. Ara bé, sóc conscient que a la gent li agradi que les seves fotografies surtin amb efectes diferents.
Amb la millora de les càmeres fotogràfiques dels mòbils s'havia arribat a vaticinar que els fotògrafs acabarien perdent la feina, però amb les botigues online s'ha demostrat tot el contrari. Ara tenen més feina que abans?
Sí, i tant. Els ecommerce estan creixent moltíssim i estan creant molts llocs de treball.
Amb tantes millores tecnològiques, cada vegada hi ha més "fotògrafs" entre nosaltres. Cap a on creus que va aquest sector?
En un futur potser acabarem fent fotos de l'ecommerce amb el mòbil. Fa poc Apple i Burberry van arribar a un acord i es va fotografiar la primera passarel·la de moda d'aquesta marca amb un mòbil iPhone.
Lídia Oñate