El setè Most, Festival Internacional de Cinema del Vi i el Cava, organitzat per VINSEUM Museu de les Cultures del Vi de Catalunya i el Cine Club Vilafranca, va tancar portes ahir després de deu dies de cinema i vi a diferents espais del Penedès i del Priorat que han acollit uns 5.300 espectadors, xifres que pràcticament repeteixen l’èxit de l’any anterior i que suposen una fita doble, tenint en compte les dificultats de programació i públic derivades del moment polític actual al país.
La sessió de cloenda va comptar amb l’estrena a Catalunya de Tierra firme, de Carlos Marqués-Marcet. Abans de la projecció, en una gala conduïda per l’actriu Anna Ycobalzeta, es van entregar els dos Premis Most 2017 a dues institucions del cinema català. El periodista cinematogràfic Jaume Figueras i l’actor Francesc Orella van rebre de la mà dels directors del festival, Xavi Fornos i Manel Balaguer, sengles guardons honorífics, entrega de premis que va acompanyar la dels films guanyadors d’enguany en les dues seccions competitives: Collita i Brot.
Premis Collita 2017
El palmarès de la secció Collita, de cinema centrat específicament en cultura vitivinícola, va ser molt repartit, amb fins a 10 pel·lícules premiades. El Gran Premi del Jurat, principal guardó del Most i dotat de 1.000 euros, va ser per al film portuguès Setembro a vida inteira, d’Ana Sofia Fonseca. El premi a Millor Treball de Ficció va recaure en Soury, de Christophe Switzer; mentre que el premi a Millor Treball Documental es va adjudicar, ex aequo, a Decanted, de Nicholas Kovacic, i La guerre du vin, de Sébastien Le Corre. El documental sobre l’explotació dels treballadors del vi a Sud-àfrica Bitter Grapes, de Tom Heinemann, es va endur el premi Projecció Internacional.
El Premi Arrels, per la seva banda, que reconeix el millor treball lligat al territori, va ser per L’aviador, de Manel Cortés, curtmetratge sobre la tradicional celebració de la Festa de la Trepitjada del Raïm al barri de la Marina de Barcelona. El Premi al Millor Treball Promocional el va guanyar Habitació 16, de Pepe Camps Farran, i el Premi Vi Català, dotat amb 500 euros, i que reconeix el treball audiovisual que millor expressa els valors dels vins de qualsevol de les dotze denominacions d’origen del país, va tenir dos guanyadors: el documental Les arrels, de Xavier Moreno, i Vermut Montseta, d’Elisenda Trilla Ferré. Finalment, el Premi Sostenibilitat va ser també, per a dos films: Vino e sostenibilità, d’Emilio Suraci, i Saving Wine (Le vin en ebullition), de Philippe Prieto i Samuel Toutain.
Premis Brot
Durant la gala també es va fer entrega dels quatre premis de la secció Brot, que reuneix els millors curtmetratges de l’any de Catalunya, Espanya i del país convidat, Uruguai.
El Premi del Jurat va ser per Ni una sola línea, de Víctor E. D. Somoza. La Menció Especial del Jurat va ser per Leni K, d’Alberto Taibo Piñeiro; el Premi Jurat Jove per Popoff, de Domingo de Luis, i el Premi del Públic-Domènech Vidal va ser per al curt de Javier Fesser 17 años juntos.
Balanç molt positiu
El codirector del Most, Xavi Fornos, ha valorat molt positivament l’edició, qualificant-la d’“èxit absolut.” Fornos convé que, tot i la situació política a Catalunya, “el Most segueix convencent a la majoria dels públics, que han respost molt positivament”. “Això és la demostració de l’encert en la selecció de treballs escollits de Gran Reserva, Brot i Collita. Les sensacions recollides entre públic assistent són millors que mai tant pel que fa a la qualitat de les pel·lícules com per l’organització del propi Most, i gràcies també a la presència d’una seixantena de convidats que formen part dels films projectats i que venien d’indrets com Catalunya, Portugal, Estats Units, Itàlia, Uruguai, etc.” Considera, per altra banda, que “la novetat del país convidat ha sigut un èxit, gràcies en bona part als elaboradors i les institucions públiques que han vingut a representar aquest país a casa nostra”, fórmula que, creu s’ha de repetir de cara a futures edicions per a la internacionalització del festival.
També han valorat molt positivament l’experiència representants del país sud-americà que han sigut presents al festival, deixant molt bones impressions a totes dues bandes de l’Atlàntic. Alejandro Pinzón, coordinador del projecte de cooperació internacional entre el Penedès i l’Uruguai, destacava la importància d’aquesta experiència: “El Most és un exemple de com un museu com el VINSEUM pot generar difusió cultural sortint de la visita tradicional i promoure, així, la cultura del vi en un territori amb tant arrelament”. Mariana Serutti, del celler uruguaià Viñedo de los Vientos, afirmava que “ha sigut una experiència meravellosa participar del Most Festival i compartir-ho amb Charlie Arturaola”, i afegia que “és un honor estar amb els vins uruguaians en un festival internacional d’aquestes dimensions.”
Pel que fa a la valoració del també codirector Manel Balaguer, constata que el festival té “una salut de ferro”. Quant a contingut i seccions, Balaguer valora molt positivament el creixement de número d’espectadors a moltes de les sessions, i destaca la consolidació del festival en aquesta setena edició, públic del qual “sempre encoratja a seguir”. Avança, per altra banda, que l’organització del Most té la intenció de fer un salt important de cara a futures edicions, creixent quant a “ressò i continguts” per a “seguir engrescant a la gent”.