
Foto: Jordi Pujolar (ACN)
El futur del tren orbital ferroviari ha fet aquest matí un pas endavant i ha situat Vilafranca com una de les peces destacades del nou model de mobilitat que impulsen el Govern i ERC. El president de la Generalitat, Salvador Illa, i el líder d’ERC, Oriol Junqueras, han escenificat l’acord al Cava Centre de Sant Sadurní per desplegar aquesta infraestructura ferroviària que connectarà municipis de la segona corona metropolitana sense haver de passar per Barcelona.

Foto: Generalitat de Catalunya
El projecte contempla una línia de 120 quilòmetres entre Mataró i Vilanova i la Geltrú, amb 40 estacions, 23 de les quals seran noves. La inversió global prevista és de 5.200 milions d’euros i el calendari més optimista fixa la culminació de tota la xarxa l’any 2041.

Foto: Generalitat de Catalunya
Per a l’Alt Penedès, el projecte representa una transformació important en les connexions ferroviàries. La tercera fase del desplegament, prevista per al 2040, unirà Terrassa amb Vilafranca mitjançant un nou tram ferroviari entre la capital del Vallès Occidental i Martorell i 6 noves estacions. La inversió estimada és de 1.150 milions d’euros. Des de terres martorellenques, el servei aprofitaria el traçat actual de l’R4 sud.

Foto: Jordi Pujolar (ACN)
La quarta i última fase serà especialment rellevant per al territori, ja que connectarà Vilafranca amb Vilanova i la Geltrú amb 29 nous quilòmetres de vies i 6 noves estacions. Aquesta actuació, prevista per al 2041, tancarà definitivament l’anella ferroviària metropolitana i comptarà amb una inversió de 1.400 milions d’euros.

Foto: Generalitat de Catalunya
Segons les previsions del Govern, el nou model ferroviari permetrà desplaçaments molt més àgils entre comarques. Per exemple, trajectes com Vilafranca-Sabadell es podrien completar en uns 45 minuts gràcies a una velocitat màxima de 120km/h i una mitjana estimada de 60 km/h.
La consellera de Territori, Sílvia Paneque, defensa que el tren orbital ha de servir per abandonar el model radial centrat en Barcelona i avançar cap a una xarxa ferroviària “en forma de malla”, amb més connexions directes entre comarques.
Tot i l’anunci polític, el projecte encara té reptes importants sobre la taula, especialment pel que fa al finançament. Ara mateix només estan garantits 665 milions d’euros corresponents al primer tram entre Granollers i Terrassa. La resta dels recursos continuen pendents de negociació amb l’Estat.
Suport dels alcaldes de la corona metropolitana

Foto: Àlex Recolons (ACN)

