
L’Hospital Comarcal de l’Alt Penedès (HCAP) ha realitzat per primera vegada una extracció i donació de còrnies, un pas significatiu dins el Programa de detecció de potencials donants de còrnia i teixits impulsat pel Consorci Sanitari Alt Penedès-Garraf (CSAPG). Aquesta actuació suposa l’ampliació del programa al conjunt del territori i permetrà beneficiar més pacients que necessiten un trasplantament.
Fins ara, el programa s’havia desenvolupat principalment a l’Hospital Residència Sant Camil, on la presència de la Unitat de Cures Intensives facilitava la coordinació inicial dels processos. Amb la incorporació de l’HCAP, l’equip mèdic i d’infermeria del centre passa a participar activament en la detecció i gestió de possibles donants, reforçant el treball conjunt dins del Consorci.
Aquest avenç, segons expliquen des del centre, "no només incrementa les oportunitats de donació, sinó que també contribueix a promoure la cultura solidària de la donació de teixits i a millorar la qualitat de vida de les persones que poden requerir un trasplantament de còrnia o d’altres teixits".
Un programa amb base i coordinació
Des del novembre de 2024, l’equip de la Unitat de Cures Intensives del CSAPG realitza una revisió diària de casos potencials, analitzant les històries clíniques de pacients en situació de final de vida que han manifestat la voluntat de donar o que compleixen els criteris clínics establerts. En aquest període s’han valorat més de 250 pacients, amb un balanç de 47 extraccions de còrnies i 4 extraccions de multiteixits.
Quan es detecta un possible donant, es fa una revisió exhaustiva de la seva història clínica i es contacta amb la família per sol·licitar el consentiment informat, imprescindible per coordinar el procediment amb el Banc de Sang i Teixits. En els casos en què el pacient disposa de Document de Voluntats Anticipades, aquest es té en compte com a expressió directa de la seva decisió.
El programa implica diversos serveis del Consorci, com la UCI, Infermeria, Quiròfan, Cures Pal·liatives, Medicina Interna o Geriatria. Amb la incorporació dels professionals de l’HCAP, es reforça la detecció i coordinació de les donacions a tot el territori.
Centre de referència en donació de teixits
Segons el balanç de resultats de 2025 de l’Organització Catalana de Trasplantaments, l’Hospital Residència Sant Camil es va situar entre els centres capdavanters de Catalunya, amb 45 donants cadàver de teixits registrats. Aquesta posició consolida el CSAPG com un referent en la donació de còrnies i multiteixits, un lideratge que ara creix amb la participació activa de l’Hospital Comarcal de l’Alt Penedès.

