Arran de l'aixecament de les barreres el 31 d'agost de 2021 les autopistes han notat un fort augment de vehicles que hi circulen, així com d'accidents i de retencions. L'AP-7 és una de les vies de circulació ràpida més transitada de la península Ibèrica, ja que comunica tota la costa Mediterrània des de la província de Girona fins a Múrcia, fent de pont amb Europa.
La tendència a l'alta d'afluència de vehicles també ha comportat el "creixement de delinqüents" que hi transita, i així ho ha detectat els cossos de seguretat. Per aquest motiu, aquest matí s'ha iniciat controls de seguretat ciutadana a totes les sortides a l'AP-7 de l'Alt Penedès (Gelida, Sant Sadurní, Vilafranca i Monjos).
En concret, el macrooperatiu de Sant Sadurní ha congregat a diverses forces de seguretat: Guàrdia Civil, Mossos d'Esquadra, Policia Local del municipi, Policia Nacional i la unitat canina del cos policial català. Cada unitat, vetlla dins de les seves competències i es complementen i treballen conjuntament.
David Fernández, Sergent de Seguretat Ciutadana de l'ABP de Vilafranca, ha explicat que aquests dispositius preventius, "intensos i curts", s'aniran fent recurrentment al territori. El macrooperatiu s'ha dividit en dues fases: "Hem començat el control a les 9 del matí i ara (11:30h) es reprenen els controls". Aquest matí s'ha detingut una persona per estrangeria i s'ha dut a terme denúncies per diversos motius com: drogo-test positiu en cocaïna, circular sense assegurança, tinença d'armes il·legals i drogues, entre d'altres.
Entre les tasques que es desenvolupen en aquests operatius, hi destaquen la comprovació de les documentacions en regla dels usuaris, temes de fiscalitat, estrangeria, drogues... Per altra banda, "a part dels dispositius, tenim vehicles a l'autopista de paisà i d'altres que condueixen als vehicles d'interès policial fins aquests controls a les entrades dels municipis", afegeix Fernández. Sense oblidar-se dels reforços aeris com helicòpters o drons.
"L'objectiu principal és l'Alt Penedès, però, de totes maneres, una persona que vagi de Figueres a Borriana es trobarà aquest control", confessava el Sergent. Tot arriba a les portes d'una Setmana Santa on la intensificació de trànsit és habitual en aquestes dates.