
Foto: Fèlix Miró
El saló de sessions de l’Ajuntament de Vilafranca va acollir ahir el pregó de les Fires de Maig 2026, que s’encenen oficialment demà amb l’inici d’un cap de setmana marcat pel comerç, la cultura i l’activitat social a la capital de l’Alt Penedès. El pregoner d’enguany va ser l’empresari de l’automoció Antoni Jounou, una figura estretament vinculada a la història recent de la fira.
La regidora de Comerç, Lourdes Sánchez, va obrir l’acte destacant la tradició firal de Vilafranca i subratllant que les Fires de Maig han sabut evolucionar “sense perdre l’essència”. També va recordar la trajectòria de Jounou, que l’any 1973 va obrir el primer taller de reparació d’automòbils al carrer Progrés i que posteriorment va tenir un paper actiu en l’organització de la primera edició al recinte firal actual, l’any 1991, a més de formar part durant molts anys de la Comissió de Fires.
Durant el discurs, el pregoner no va fer un repàs històric exhaustiu, però sí que va reflexionar sobre la transformació que han experimentat les fires en les darreres dècades. Segons Jounou, les primeres edicions eren sobretot “un aparador d’imatge i coneixement de les empreses”, mentre que actualment el component comercial i de venda ha guanyat molt més pes.
“Abans les empreses invertien molt en imatge perquè era el mirall de l’empresa. Ara continua sent important, però la fira s’ha convertit molt més en l’apartat comercial de l’empresa”, afegia.
Un dels moments centrals de la seva intervenció va ser la reivindicació del comerç local i la necessitat de trobar fórmules perquè pugui encaixar millor dins el model actual de les Fires de Maig. Jounou considera que el comerç ja hi és present, però que molts negocis petits no acaben de trobar-hi el seu espai ni el rendiment comercial esperat.
“Hi ha comerços que no disposen de prou personal ni recursos per deixar la botiga i traslladar-se a fires durant diversos dies. I segons quin producte, tampoc acaba de trobar-hi el lloc”, afirmava. Per això, plantejava la possibilitat de buscar assessorament extern que ajudi a redefinir el paper del comerç dins el certamen.

Foto: Fèlix Miró
Jounou també va recordar el canvi que va suposar el trasllat de la fira des de la Rambla al recinte actual l’any 1991. Una decisió que, segons explicava, inicialment va generar dubtes i detractors entre alguns expositors.
“Hi havia gent que no volia sortir de la Rambla, però aquell canvi va ser molt important perquè ens va permetre créixer en espai, en aparcament i en possibilitats d’incorporar nous expositors”, destacava en declaracions posteriors a El Cargol. El balanç del primer any, assegura, va ser “molt positiu”.
L’empresari també va reivindicar a aquest mitjà el pes del sector de l’automoció dins les Fires de Maig, fins al punt de comparar-lo amb el Saló de Barcelona, tot i fer-ho amb prudència. “Potser nosaltres hauríem de parlar d’un mini-saló, però sí que és cert que aquí es poden trobar pràcticament totes les marques i models importants, amb personal, informació i voluntat de vendre”, apuntava.
L’acte es va cloure amb la intervenció de l’alcalde de Vilafranca, que va convidar la ciutadania a participar d’un cap de setmana “de comerç, cultura i relacions socials” coincidint amb l’inici oficial de les Fires de Maig 2026.

