
El portaveu de Junts Vilafranca, Aureli Ruiz, ha advertit que la liquidació del pressupost municipal del 2025 s’ha tancat amb un dèficit d’uns 5,35 milions d’euros, una xifra que, segons els juntaires, representa “el dèficit més gran de la història de l’Ajuntament de Vilafranca”.
Segons ha explicat Ruiz, aquesta situació s’afegeix als resultats negatius dels darrers exercicis i reflecteix, segons el grup municipal, “una acumulació de dèficits que situa l’Ajuntament en una situació econòmica complicada”. El portaveu també ha assegurat que el consistori ha superat el límit de despesa en uns 3 milions d’euros, fet que comporta l’incompliment de dues regles fiscals.
Des de Junts Vilafranca recorden que el govern municipal ja havia aprovat el juny de 2025 un pla econòmic-financer per als exercicis 2025-2026, obligat per l’incompliment de l’estabilitat pressupostària del 2024. Aquell pla va rebre el suport del PSC i Vilafranca en Comú, mentre que Junts hi va votar en contra perquè, segons Ruiz, “no era realista i només servia per donar una patada endavant al problema”.
Ara, segons el portaveu juntaires, els resultats del 2025 confirmen les advertències que el seu grup ja havia fet. Ruiz afirma que el govern municipal preveia acabar l’any amb equilibri pressupostari, però que finalment el resultat ha estat un dèficit de gairebé 5,4 milions d’euros, a més d’un increment del deute municipal d’uns 2 milions d’euros.
El grup també sosté que l’increment de la despesa corrent ha estat superior al 4,5%, quan consideren que hauria d’haver estat al voltant del 2%. Segons Ruiz, aquesta situació respon a una despesa municipal que ha crescut per sobre del que permet la normativa, combinada amb un ritme d’inversions més elevat.
Tot i que asseguren que l’"alcalde podria atribuir part d’aquest resultat als efectes de la dana", que hauria suposat aproximadament 1,5 milions d’euros, Junts Vilafranca considera que no és l’única causa d'haver sobrepassat el límit de despesa.
Davant d’aquesta situació, els juntaires reclamen mesures immediates per revertir el dèficit. Ruiz recorda que la normativa estableix que, un cop coneguda la liquidació, l’Ajuntament disposa de 15 dies per presentar mesures correctores, que podrien passar per contenció de la despesa o increment d’ingressos.
El portaveu adverteix que, si no s’actua amb rapidesa, el consistori podria acabar sotmès a un pla de sanejament amb intervenció de l’Estat, una situació que ja s’ha produït en altres municipis de la vegueria del Penedès.
Segons Junts Vilafranca, la situació actual és conseqüència d’un “dèficit estructural” acumulat en els darrers anys que, segons Ruiz, “serà molt difícil de revertir sense prendre decisions importants”.

