Featured

Vinseum apropa la història i la cultura del vi a col·lectius amb discapacitat sensorial

Vinseum mirada tàctil

La història i la cultura del vi a Catalunya són ara més accessibles per a tots el col·lectius, inclosos aquells amb dificultats auditives, visuals i intel·lectuals. El Museu de les Cultures del Vi de Catalunya, Vinseum va presentar ahir la seva aposta per la millora de l’accessibilitat física i cognitiva dels seus espais expositius recentment inaugurats. Gràcies al programa “La Mirada Tàctil” de la Diputació de Barcelona, el museu vilafranquí permet garantir la visita a tots els públics, incloent a partir d’ara a aquelles persones amb dificultats sensorials.

 Com a membre de la Xarxa de Museus Locals, el VINSEUM té accés al programa de La Mirada Tàctil. Aquest programa té com a objectiu explorar les diferents col·leccions exposades en els museus de la xarxa per a oferir,  en funció de la seva tipologia i característiques, les accions multisensorials idònies per a fer-les accessibles.

En el cas del VINSEUM, les millores en l’accessibilitat cultural comprenen tant accions en la museografia com millores en la comunicació de l’exposició permanent.  Aquestes accions garanteixen l’accés a col·lectius amb discapacitat, i enriqueixen la visita per al conjunt d’usuaris.

Accions museogràfiques de “La Mirada Tàctil”

A partir d’ara, els visitants amb discapacitat podran gaudir de l’exposició permanent a través de vuit punts d’interpretació tàctil. Aquests punts mostren vuit objectes de la col·lecció (originals i reproduccions) i tenen relació amb el discurs museogràfic del seu entorn, ubicats a les exposicions estables “Les arrels” i “Les Cultures del Vi de Catalunya”. També s’han inclòs cartel·les en macrocaràcter i Braille, adequats pels visitants amb necessitat visuals. En la selecció dels objectes reproduïts, s’ha tingut en compte no sols la importància en el discurs del museu sinó, a més, la possibilitat de ser interpretats a través del tacte. Els objectes estan realitzats en fusta, ceràmica, bronze, pedra i ferro.

Accions comunicatives d’accessibilitat

La Mirada Tàctil també compta amb recursos comunicatius que complementen els elements museogràfics i permeten adaptar els continguts del museu per a fer-los accessibles. En el cas del VINSEUM, contemplen càpsules de vídeo en llengua de signes (LSC), guies en Braille i macrocaràcter i diversos dibuixos tàctils. L’accés a aquestes càpsules de vídeo es realitza a través d’un codis QR.  

Pel que fa a les guies de visita accessibles per a persones amb dificultats visuals, compten amb textos en Braille, macrocaràcter i dibuixos en relleu que permeten reconèixer certs objectes del museu que són importants per entendre la globalitat del discurs expositiu. Durant l’any 2025, continuarà aquest treball d’accessibilitat en la resta del museu. En totes les accions, La Mirada Tàctil ha comptat amb la col·laboració del Servei Bibliogràfic de la ONCE i la Federació de Persones Sordes de Catalunya (FESOCA).

Amb la voluntat d’obrir el museu a tothom, el VINSEUM suma als elements que aporta La Mirada Tàctil la transcripció dels textos de sala en lectura fàcil en català i en castellà i les guies de lectura fàcil per facilitar la visita a persones amb dificultats lectores transitòries o permanents. Per tal de permetre la visita a persones amb dificultats de psicomotricitat també s’ha incorporat una cadira de rodes i tamborets portàtils.

Sobre La Mirada Tàctil

Des de l'any 2007, l'Oficina de Patrimoni Cultural de l’Àrea de Cultura de la Diputació de Barcelona, desenvolupa diferents accions per garantir l’accessibilitat dels museus i el patrimoni a tots els usuaris, inclosos els col·lectius que pateixen algun tipus de discapacitat sensorial, física o cognitiva.

El Canal de la Mirada Tàctil de Youtube

El canal de Youtube del programa va ser creat el 17 de desembre de 2013, des d’aleshores, ha obtingut 131.000 visualitzacions i 3.000 hores de visualitzacions. Disposa de 542 subscriptors. Durant 2025, ja disposa de 8.158 visualitzacions acumulades. A data d’avui, La Mirada Tàctil ha adaptat les exposicions permanents a  44 equipaments de 35 ajuntaments.

🎲 Realne emocje i bonusy

Wielu graczy szuka serwisów, które gwarantują uczciwą zabawę. Właśnie dlatego tak dużym zainteresowaniem cieszy się kasyno za prawdziwe pieniadze, które zapewnia licencjonowaną rozgrywkę, szybkie transakcje i przejrzyste zasady. Platformy online kuszą bogatą ofertą automatów, gier stołowych i kasyn live, a także bonusami powitalnymi i promocjami sezonowymi. To miejsce, gdzie każdy spin lub zakład może zamienić się w prawdziwą wygraną.

REDACCIÓ 

 93 890 00 11 (Ext.01)
691 484 842

Olga Aibar
(Redactora en cap)
redaccio@ elcargol.com

Marc Aguilà (Redactor) 
penedes
@ elcargol.com

GESTIÓ COMERCIAL 

93 890 00 11 (Ext. 02)

Montse Calzado
692 189 896
comercial@ elcargol.com

Jessica González
665 785 562
jessica@ elcargol.com

Noelia García
625 414 156
comercial2@ elcargol.com

DISSENY I MAQUETACIÓ 

93 890 00 11 (Ext. 03)

Abdelghafour Eddalai
Rita Parera
publicitat
@ elcargol.com
elcargol
@ elcargol.com


 

Membres de:
 
Grup El Cargol
 Amb la col·laboració de:

 

 C/ General Cortijo, 21A 08720 Vilafranca del Penedes - Barcelona 

Contactar - Avís legal - Copyright © 2023. Tots els drets reservats.