
Foto: Cubos Serra, Carles. Àliga de Vilafranca del Penedès [en línea]. 2018.
Vilafranca del Penedès commemora el centenari de la recuperació de l’Àliga, una de les figures més emblemàtiques de la cultura popular local, amb un extens calendari d’activitats que començarà el 28 de març i s’allargarà fins a l’octubre. La iniciativa està impulsada per les integrants del Ball de l’Àliga, amb el suport institucional i de diverses entitats.
El programa s’obrirà el dissabte 28 de març amb un vermut electrònic a la plaça Penedès, d’11 a 15h, amb diverses sessions musicals. El dissabte 11 d’abril tindrà lloc una trobada d’àligues històriques a la plaça de la Vila, amb la participació de figures procedents de diferents municipis catalans. L’endemà, diumenge 12 d’abril, l’Auditori Rosa Maria Juncosa acollirà el concert Crui, en què l’Àliga ballarà el Ball de l’Àliga i el Ball solemne.
La programació continuarà el dijous 7 de maig amb la presentació de llibres dedicats a aquesta figura festiva a l’Escorxador. Ja al juny, el dimecres 3 l’Àliga participarà en la cercavila de la vigília de Corpus, i del 5 al 21 de juny la capella de Sant Joan acollirà una exposició sobre la seva història i vivència col·lectiva a través de l’art i la participació popular.
Els actes centrals arribaran amb la Festa Major, del 29 d’agost al 2 de setembre, amb la presència destacada de l’Àliga en cercaviles, processons i balls solemnes. Finalment, el cicle commemoratiu es tancarà el diumenge 11 d’octubre amb un concert de cloenda.
Documentada ja al segle XVII i recuperada el 1926 després d’anys d’absència, l’Àliga és avui un símbol d’identitat i tradició que tornarà a ser protagonista d’un any festiu molt especial a la vila.


