La imatge de Fires i Festes del 2024 ha estat obra de la sadurninenca Anna Arnan, dissenyadora i il·lustradora. El 2005 ja va presentar una proposta al concurs que es feia aleshores per triar el cartell, però no va ser seleccionada. Aquest any, després de treballar durant molt de temps al món del còmic i graduar-se en disseny i creació digital a la UOC, l’Ajuntament de Sant Sadurní va contactar amb ella perquè dissenyés la imatge de set esdeveniments del municipi, un dels quals ha estat el de Fires i Festes.
Gairebé 20 anys després de presentar-te al concurs, ara t’ha arribat l’oportunitat. Què se sent?
Fer el cartell de les Fires i Festes sempre és un orgull. Recordo el seleccionat el 2005 i era molt bona idea, una proposta més fotogràfica que la meva. De totes maneres, em van felicitar i vaig estar contenta d’haver-hi participat.
Aquesta vegada com ha sorgit l’oportunitat?
L’Ajuntament de Sant Sadurní va obrir una borsa d'artistes fa un parell d'anys i m'hi vaig apuntar, així que de tant en tant em demanen fer alguna col·laboració. El 2023 ja vaig col·laborar amb una il·lustració de l'interior del programa, però en aquell cas era de manera voluntària.
Aquest any has fet sis cartells més, a banda del de Fires i Festes.
He fet set cartells i altres coses extra. En el de Fires i Festes m'han demanat adaptacions per penjar a les xarxes socials, publicacions d'Instagram, bàners... Faré una publicació al meu blog (raresesdibuixades.blogspot.com) amb totes les variants del cartell.
Per què vas decidir estudiar disseny i creació digital?
Tenia diversos motius. Jo vaig ser estudiant d’una de les últimes promocions de BUP i COU; després ja va començar ESO i Batxillerat. La meva intenció era fer belles arts, així que vaig fer una prova d'accés, però no vaig aconseguir entrar perquè anava poc preparada. Em va quedar l'espineta clavada per no poder anar a la universitat.
Per això vas decidir fer el grau de la UOC després de treballar molt de temps en el sector del còmic?
Després de tant de temps fent el mateix, retolació de còmics, em sentia una mica encasellada. Aleshores vaig trobar que havien començat a fer aquest grau a la UOC i em vaig apuntar sense pensar-ho.
I el treball de fi de grau ha estat precisament el recull de cartells de Sant Sadurní, veritat?
Jo en principi tenia una idea que estava més relacionada amb el tema del còmic, però em va arribar l'encàrrec de l'Ajuntament i, després de demanar consell a la família i consultar-ho amb la tutora, vaig decidir fer el canvi de projecte. I estic molt contenta d'haver-ho fet.
Per què vas decidir relacionar la il·lustració amb la història del cartellisme, tal com vas explicar a la roda de premsa de presentació de la imatge?
La cosa va anar venint a poc a poc. Jo necessitava un punt de partida i se'm va ocórrer que podia relacionar cada cartell amb un període concret del cartellisme. La imatge de Fires i Festes, en particular, està inspirada en Toulouse-Lautrec, encara que els dissenys també els he portat cap a la modernitat i el meu estil.
Quins elements del segle XIX podem trobar al cartell de Fires i Festes?
Principalment la figura femenina. Sempre hi havia una musa als cartells, que no eren cartells de festes, sinó que la majoria eren de publicitat. Els colors plans, apagats i sense línia també són una referència al cartellisme, així com la decoració floral, tot i que ja és més característica del modernisme. La tipografia també he intentat que recordés aquella època.
La decoració floral és precisament un dels aspectes del cartell adaptats a la identitat de Sant Sadurní.
Exacte. Els pàmpols i el raïm. Si hagués volgut copiar massa l'estil de Toulouse-Lautrec, semblaria que anunciés una altra cosa. Els focs artificials i la copa de cava també hi apareixen, ja que les Fires i Festes es caracteritzen per molta espurna.
Com ha estat el procés de creació de la il·lustració?
Jo soc molt analògica i sempre m'ha costat el tema digital. Acostumo a començar fent un esbós en paper i després busco referències i defineixo l'estat d'ànim que vull que generi el cartell. A partir de tot aquest treball, vaig definint el color i l'estil. En aquest cas en particular, la figura femenina és una fotografia retocada. El procés va consistir a dibuixar sobre i afegir la copa de cava. També li vaig canviar la roba i els colors.
I el contorn de Sant Sadurní com el vas fer?
La silueta del poble la vaig fer jo de zero amb vectors i, per acabar de completar el cartell, vaig agafar els altres elements de repositoris gràfics en línia i els vaig adaptar, perquè tot quedi integrat. És un treball de composició, més que de dibuix. El treball de dibuix es troba en la figura femenina i en la silueta de Sant Sadurní.
Roger Freixa